Istoria EV

Primului vehicul propulsat electric, a fost construit in Scotia, la Aberdeen, de catre Sir Robert Anderson, in anul 1839

In 1870,Sir David Salomon, a reusit sa construiasca o masina cu un motor electric mai usor si baterii de capacitate sporita decat cele construite pana atunci ; cu toate astea, masina nu reusea sa strabata distante foarte mari, si nici viteza de deplasare nu era mare.

In 1886, pe strazile din Anglia, a fost introdus un taxi propulsat electric, folosind ca propulsie un mic motor electric, alimentat de la o baterie de 28 de celule.

        1888 – Immisch & Company au construit un transportor de 4 persoane pentru sultanul Imperiului Otoman, propulsat de un motor electric de un cal putere si o baterie cu 24 de celule. Tot acum, se construieste si in Anglia, in Brighton, de catre Magnus Volk, un triciclu propulsat electric.

        1890 – 1910 perioada in care urmeaza o semnificativa imbunatatirea tehnologiilor de fabricatie a bateriilor cu plumb de catre H Tudor, dar si a celor cu Nichel –Fier, de catre Edison si Junger.

1897 In Anglia, compania de taxiuri electrice a Londrei isi incepe activitatea cu masini proiectate de Walter Bersey, masina care folosea un motor de 3 CP si o baterie cu 40 de celule, avand o autonomie de 50 de mile.In America, Compania Pope Manufacturing din Harford Connecticut. Construieste timp de 2 ani, aprox. 500 de masini electrice.

1898 – Ferdinand Porche, doctor german, construieste la numai 23 de ani, prima sa masina electrica, Lohner Electric Chaise. Este prima masina cu tractiune fata.Cea de-a doua masina a lui, a fost un hibrid, fiind dotata cu un generator care incarc abateriile ce nu aveau energie decat pentru 40 de mile ; o alta particularitate, a fost aceea ca motoarele erau plasate in roti.

 1898 – Compania Electric Carriage an Wagon (New York) avea in dotare 12 taxiuri electrice foarte elegante

1899 – in industria automobilistica Americana se produce primul eveniment important din America = contopirea Companiei Pope Manufacturing cu alte doua companii mai mici, formand Compania Electric Vehicle cu un capital de peste 200 milioane de Dolari.

La Salonul Auto de la Paris, apar expuse doua modele de vehicule hibrid.

 1900 – Productia de autoturisme americane avea urmatorul bilant : 1681 pe abur ; 1575 electrice ; si 936 pe benzina. La un sondaj efectuat la primul Show National de Automobile in Mew York, cumparatorii au clasat ca preferinte, pe primul loc vehiculele electrice, iar cele cu abur pe locul doi. Tot acum, un constructor belgian Pieper, produce o ‘ masinuta ’ de numai 3,5 CP in care motorul pe benzina este combinat cu unul electric, pozitionat sub scaun. Cand masina ruleaza, motorul electric functioneaza ca generator, incarcand bateriile ; cand e nevoie de putere, motorul electric ‘ajuta’ motorul pe benzina, fiind cuplate axial.Patentele lui Pieper, au fost folosite de Firma belgiana Auto-Mixte pt constructia de vehicule comerciale pana in 1912.

 1903 – Apare un hibrid al companiei Krieger ce folosea un motor cu benzina pentru a incarca bateria, dar linia de asamblare a lui Henry Ford si aparitia motoarelor cu autopornire, au dus la declinul vehiculelor hibrid, pana prin anii 1920.

 1904 – 2000 de taxiuri sunt produse de catre Compania Electric Vehicle, camioane si autobuze, si a creat companii de taxiuri si de inchiriere pt New York si Cicago.Celelalte companii mai mici ( 57 de fabrici)au construit la un loc alte 4000 de masini.

 Inconvenientele de zgomot si miros precum si vibratiile vehiculelor propulsate cu motoare pe benzina, sunt mult reduse de catre Henry Ford, care incepe sa produca masini ieftine, si mult mai usoare.

Cativa ani mai tarziu, Compania Electric vehicle falimenteaza.

  1905 – Un motor cu combustie interna, asistat de un motor electric, este inventia unui inginer american H. Piper, reusind performanta unei viteze de 25mph.

Woods Interurban, produce o masina electrica ce permite soferilor sa comute intre propulsia electrica si cea a unui motor in 2 timpi. (comutarea dureaza aprox 15 min) ; e cumparata doar de cativa clienti.

 1910 Se produce in Philadelphia,de catre Comercial, un camion, cu un generator cu patru pistoane, ce furniza energie motorului electric, eliminand transmisia si bateriile ; se fabrica pana in 1918.

 1913 – Inventarea auto-starterului (permite pornirea motoarelor pe benzina) face ca masinile pea bur si electrice sa dispara aproape complet; ca exemplu, in acest an, s-au vandut numai 6000 de vehicule electrice pe cand modelul Ford T a inregistrat vanzari de 182.809 exemplare

 1921 – apare hibridul Owen Magnetic, echipat cu un generator pe benzina ce alimenta cele doua motoare electrice aflate in rotile puntii din spate.

 1916 – Sunt pe piata Americana doi mari constructori, ce ofera masini electrice Baker din Cleveland, ofera un hybrid ce are o viteza de 35mph si o eficienta a combustibilului de 48mpg(mile per gallon).

                  

Celalalt model din Chicago, Woods Dual Power era mai putin puternic si mai scump, asa ca nu s-a vandut prea bine.

 1920 – 1965 a fost o perioada neagra pentru modelele electrice si hibride, masinile ‘alternative’ devenind principalele mijloace de transport.

 1966 – Sunt introduce primele recomandari de folosire a vehiculelor electrice de catre Congresul SUA , pentru reducerea poluarii aerului.

 1968 – TRW, un important furnizor auto, a creat un hybrid cu ajutorul a trei angajati ( Dr, Baruch Berman, Dr. George H Gelb si Dr. Neal A. Richardson). Cei trei au patentat si demonstrate eficienta unei transmisii electro-mecanice (EMT), multe din conceptele implementate in acet system, fiind folosite si azi la masinile hibride.

 1969 – Se produce hibridul GM 512 experimental, foarte usor, ruleaza pe electric pana in 10mph, intre 10 si 13 mph are o propulsie combinata, iar peste 13 mph, ruleaza numai pe benzina. Atinge o viteza de 40mph.

 Anii ’70 – sunt marcati de embargoul din ’73 cand pretul benzinei creste creind noi oportunitati vehicolului electric. Printre alte modele, acum a aparut si VW Taxi , produs la Volkswagen in Wolsburg in Germania de vest. Actionat hibrib, putea schimba intre propulsie electrica si motorul pe benzina si a fost prezentat la saloane din Europa si SUA.

1974 – Cu ajutorul ‘Programului de stimulare a folosirii masinilor non-poluante, inginerii Victor Mouk si Charlie Rosen creaza un prototip hibrid benzina – electric folosind caroseria unui Buick Skylark.Agentia de protectie a mediului (EPA) certifica dupa testare faptul ca indeplineste cerintele stricte ale programului EPA.

 1975 – American Motors produce dubite electrice pentru serviciul postal SUA.

 1976 – Congresul SUA, adopta Legea Publica 94 – 413 pt cercetarea privind dezvoltarea vehiculelor electrice si hibride, stabilind si obiective in ceea ce priveste dezvoltarea componentelor (baterii, motoare, etc).General Electric va construe un sedan, iar Toyota creaza primul hybrid.

 1977 – General Electric investeste in cercetare 20 mil $ si promite inceperea productiei de vehicule electrice in ‘85-’86.

 1979 – Transforma un Opel GT in hibrid, avand ca motor termic un motor de masina de tuns iarba. Poate strabate 75 mile cu un galon. Revista Mother Earth publica stirea su 6000 de cititori se inscriu pentru a primi planurile.

 1980 – Briggs and Stratton, (producatorii de masini de tuns iarba, dezvolta un hibrid cu motorul termic in doi cilindri patru timpi, de 16 CP si un motor electric de 26CP. Masina are 6 roti (2 in fata si 4 in spate).

 1989 – Avand ca baza Audi 100Avant Quattro, Audi creaza modelul Audi Duo, cu un motor tractiune fata de2,3 l si 136 CP si un motor electric pe puntea spate de 12,5 Kw si baterie Ni Cd.

1991 – Se lanseaza un program de cercetare pentru descoperirea unei superbaterii, pt producerea de vehicule electrice viabile, cat mai curand. Consortiul Bateriilor Avansate al SUA (USABC) va investi peste 90 milioane $ in bateria hibrid cu nichel. Noua baterie NiMH, accepta de trei ori mai multe cicluri de incarcare si functioneaza mai bine la frig, decat bateria cu Pb – acid.

1992 – Toyota isi face public ‘ Actul pamantului’ document ce subliniaza importanta dezvoltarii si punerii in vanzare a vehiculelor cu emisii poluante cat mai mici.

1993 – Administratia Clinton, dezvolta ‘Parteneriatul pt o noua generatie de vegicule(PNGV), program prin care guvernul si industria americana conlucreaza in vederea dezvoltarii unei masini nonpoluante capabila sa se deplaseze 80 mile cu un galon

Dupa cativa ani si dupa cateva miliarde de dolari cheltuiti, PNGV scoate trei prototipuri, toate hibride. Toyota este exclusa din program, iar directorul companiei, se vede obligat sa renunte la un proiect secret (G21) care era masina globala a sec 21. Intamplator sau nu,

Toyota in anul urmator isi dubleaza scopul principal de imbunatatire aeficientei combustibilului cu 50%.

1997 – Pe piata din Japonia apare Toyota Prius din care s-au vandut in primul an 18000 buc.In acelasi an, Audi devine primul producator European de vehicule hibride, prin modelul Duo bazat pe A4 Avant ; era propulsat diesel de catre un motor de 1,9l TDI si 90CP iar ca propulsie electrica, un motor de 29Cp, alimentat de la o baterie Pb-gel. Ambele motare actionau puntea fata.Nu a fost un succes, asa ca Audi a oprit productia lui si si-a concentrat investitiile catre motoarele diesel.

Se introduc in California mai multe modele electrice (EV plus de la Honda,EV1 si camioneta S10 de la GM, camioneta Ranger de la Ford si Rav4 EV de la Toyota) dar nu s-au gasit mai mult de cateva sute de cumparatori pt fiecare model, asa ca toate programele electrice, au fost abandonate in cativa ani.Dintre toate, EV1 era singurul destinat unui program de inchiriere a vehiculelor.

1999 – Honda , lanseaza Insight in doua usi pt acapararea pietei americane; castiga multe premii parcurgand 61 mile cu un gallon in oras si 70 mile pe autostrada.

2000 – Toyota Prius este lansat ca primul sedan in patru usi disponibil in SUA

2002 – Honda, introduce Civic Hibrid (benzina-electric) cu o manevrabilitate identica cu cea a modelului standard.

2004 – Prius II castiga premiul pentru masina anului iar in urma cererilor, compania mareste productia cu mai bine de 25% pt piata din SUA.

Tot acum, Ford lanseaza Hibridul Escape, primul hibrid american si primul SUV hibrid.

De acum, toti marii producatori de vehicule, dezvolta propriile proiecte de vehicule hibride sau full electrice.

Dan Marinescu – 2010